
1970s Current Affairs – A Golden Age? By David McQueen

The 1970s has been described as a ‘golden era’ or ‘classic period’ of current affairs 
broadcasting in Britain both by long serving journalists, such as Peter Taylor, and 
academics in recent studies of the form (1). This reputation is built on the successes of 
programmes such as World in Action (1963-1998) and This Week (1956-1992) at ITV 
and Panorama (1953-) at the BBC. At a time of social, political and economic 
upheaval these programmes explored controversial issues, exposed hidden scandals 
and often challenged powerful vested interest. Conflicts at home (in Northern Ireland, 
on the economic front, in the political sphere) and abroad (in the United States, 
Vietnam, South Africa and other nations) were explored with a new-found candour 
and willingness to defy established viewpoints. This confident, challenging turn in 
investigative television journalism drew audiences of many millions at a time when 
current affairs programmes were guaranteed a prime time slot on ITV by a mandate 
from the Independent Television Authority (ITA) and by the BBC’s Charter 
requirements.

Nevertheless, an examination of programmes from the decade quickly reveals that the 
quality of current affairs in the 1970s was far from consistent high.  The different 
series had distinct, competing identities and Independent Television (ITV) often 
appeared to dominate the form in terms of creativity, ratings and critical reputation. 
And whilst there were many outstanding investigations on both the BBC and ITV, 
there were also many examples of unchallenging, mediocre and lacklustre work. If the 
era does in fact produce gold, it is gold mixed with a great deal of grit.

This paper draws on recently published material and archive research at Bournemouth 
University’s Centre for Broadcasting History to gain a sense of the state of current 
affairs in this turbulent decade. By examining major, parallel developments in three 
well known series: Panorama, This Week and World in Action I will indicate why the 
1970s was, indeed, a significant and broadly successful decade for the current affairs 
form, a success that is unlikely to be repeated given the dramatically different 
broadcasting conditions of the 21st century.

The strong, distinctive quality of current affairs programming on the commercial 
network in the seventies was partly determined by legislative and regulatory decisions 
made in the sixties which had established a unique broadcasting environment by the 
end of that decade. The Pilkington Report of 1962 had been highly critical of the 
‘trivial’ output of ITV and expressed dissatisfaction with the ITA’s unwillingness to 
curb what it regarded as the excesses of the independent sector. The Pilkington 
Committee had been influenced by committee member Richard Hoggart who was 
deeply suspicious of consumerist culture not ‘rooted in everyday life’ and the 
academic arguments of cultural theorist Raymond Williams (2). Eager to encourage 
intelligent, innovative broadcasting, the Committee was impressed by BBC’s output 
in the early sixties under its iconoclastic BBC Director General Hugh Greene. Greene 
had managed to dramatically improve both ratings and programme quality at the BBC 
after his appointment in 1960. With programmes such as Steptoe and Son, Tonight  
and That Was the Week That Was the BBC had shown a willingness to ‘experiment’, 
‘show the new and unusual’ and ‘give a hearing to dissent’, qualities which the 
Pilkington Committee was keen to encourage. Furthermore, with the Director 

1



General’s background ‘as Head of Psychological warfare in Malaya in the early 
1950s’ a newly confident, united and ‘on-message’ BBC had made a powerful case to 
the Committee (Greene 1969, p.131). 

An important example of the effect of the Pilkington Committee’s findings and the 
subsequent Television Act of 1964 was the ITA’s dramatic decision not to renew 
Rediffusion’s licence to broadcast in 1967. The ITA aimed to put content and public 
service values above commercial considerations and was highly critical of 
Rediffusion who, despite warnings, scheduled too many ‘insubstantial’ quiz shows 
such as Double your Money and Take your Pick at a time when other companies were 
responding to Pilkington’s call for quality. Rediffusion, home to This Week, was 
ITV’s strongest, most commercially successful television company and the move 
shocked many commentators.  The ITA forced Rediffusion to merge with ABC 
Television to form a new company called Thames for the franchise to broadcast to the 
London region on weekdays.  

The second significant change was the government’s move in 1971 from taxing ITV’s 
advertising revenue to taxing profits. This resulted in companies investing heavily in 
programming, including prestigious projects such as Jeremy Isaacs’ hugely expensive 
26-part World at War (1973-74). Encouraged to produce high quality, challenging 
material ITV would soon dominate current affairs production with popular, high 
impact and often controversial series such as This Week, World in Action (at Granada) 
and later First Tuesday (1983-93) at Yorkshire TV.

Holland’s study of This Week/TV Eye explores how journalists in the 1970s, including 
Peter Taylor and Jonathan Dimbleby, were given the freedom to pursue their interests 
and develop their styles. It also emphasises the pivotal role Jeremy Isaacs played, 
particularly after becoming Director of Programmes in 1974. The dramatically 
different priorities of the period for commercial television are made clear in Isaacs’ 
instructions to Peter Taylor:

 ‘The ratings are not your problem.  They’re my problem.  You must do what you 
feel you ought to be doing the do it the way you feel you ought to do it.’ (Holland 
2006, p.62)

Technological developments that affected current affairs in the 1970s include the 
switch to colour which began with the introduction of 625 line TV sets towards the 
end of the 1960s (3). By 1970 colour was the norm in current affairs, despite fears 
initially expressed about the effect on audiences of gruesome colour coverage from 
the Vietnam War, Northern Ireland and other conflicts. A second development which 
had begun in the early 1960s was the switch from 35mm film to 16mm sound film, 
first regularly employed at World in Action from 1963 where filmmakers made a 
virtue of the ‘fast and dirty’ look of the format (Goddard et al. 2007, p.20-23). 
Reducing crew numbers and costs by moving to 16mm allowed World in Action and 
other current affairs series to devote resources elsewhere, including foreign stories 
previously too expensive to cover on a regular basis.

World in Action was the first current affairs shot entirely on film and the gritty ‘anti-
aesthetic’ style (4) matched the tabloid TV techniques Producer Tim Hewat had first 
developed on Searchlight (1959-1960) and which he continued with World in Action 

2



until 1965. Hewat’s strategy of visually ‘grabbing the audience by the lapels’ 
complimented the ‘declamatory and aggressive, inquiring and insubordinate’ 
character of Granada’s hugely popular current affairs series (5). David Plowright who 
took over the series from Hewat in 1966 refined this style somewhat but it remained a 
distinctly tabloid format with broadsheet concerns that appealed to a broad audience. 
Both World in Action and This Week were regularly in the top 20 with 10 million 
viewers or more. By contrast, the BBC’s current affairs output seemed more cautious, 
reverential and ‘establishment friendly’.

Panorama, which had, to some extent, set the pace for current affairs in the 1950s and 
early 1960s had entered the 1970s somewhat in the doldrums, with far lower audience 
ratings and lukewarm critical reception. The programme was extended to one hour (8-
9pm) from September 1970, making more use of the debate-type programme after 
success with this format earlier in the year on the South African cricket tour and 
hanging, with Robin Day as main presenter chairing live discussions. Panorama also 
now devoted more time than its ITV rivals (with the exception of LWT’s analytical 
Weekend World (1972-88) to political interviews regarded as Robin Day’s forté. In 
1970, for example, he interviewed two Prime Ministers: Harold Wilson on Biafra and 
the Common Market and Edward Heath on rioting in Belfast. 

While there were some single subject programmes, most Panorama episodes 
continued to have two or three segments. The Panorama of the 21st December 1970, 
for instance, was made up of a 17 minute report on the rural poor in Devon, a 15 
minute live studio discussion on ‘the situation in Poland’ and 24 minutes of filmed 
interviews by Robin Day from Vietnam with the country’s Ministers, the President 
Nguyen Van Thieu and the US Ambassador. It also included film of the Saigon 
slums, workers in fields and villages and US soldiers on patrol on the river and in the 
jungle. Panorama, at this time, aimed to produce authoritative, reflective, analytical 
and ‘professional’ reports, rather than the independent-minded exposés and challenges 
to the status quo more frequently found on This Week and World in Action.

Julian Pettifer who joined the programme in 1969 as a reporter typified the new 
emphasis on cool, detached professionalism over the ‘chummy’ camaraderie of 
Panorama’s stars of the 1950s and 60s. Ex-Panorama journalist and presenter Richard 
Lindley describes Pettifer as: ‘Oxbridge elegant, blonde and good looking, the 
epitome of grace under pressure, just perfect in a punt’, a ‘near-perfect reporter’, but 
writes that he sometimes appeared to share Panorama's ‘increasing complacency’ 
(2002, p.111). Pettifer reported from around the world including the Soviet Union, 
Vietnam, where his dramatic reports under fire won him notice, and China which no 
journalist had visited since the kidnapping of Reuters journalist Anthony Grey by Red 
Guards in 1967 (The Times 1970, p.10).

Pettifer’s reports exemplified some of the strengths and weaknesses of Panorama in 
the 1970s. Despite his widely admired intelligence and professionalism critics took 
note of his detached manner and notices were not always glowing. His Panorama 
report from Chile following the overthrow of President Allende was compared 
unfavourably with that of ITV rival World in Action. Panorama had interviewed the 
Generals and their supporters who had taken over the country, while World in Action 
concentrated on their victims. Stuart Hood, former Controller of BBC Television, 
writing in the Listener in 1973 was critical of Panorama’s ‘coolness’, anticipating in 

3



his argument some of the debates that would surface two decades later in Bosnia over 
‘journalism of attachment’:

It is clear that the World in Action team, which 
brought back from Chile interviews with the 
victims of the men whom Panorama questioned 
with its usual polite aloofness, feel that neutrality 
is not possible in every situation […] this is one of 
the reasons why World in Action is more 
interesting and successful than Panorama.

(Hood cited Lindley 2002, p.114)

As other current affairs programmes had developed in the 1960s and early 1970s, 
such as Tonight (1957-65), 24 Hours (1965-72), Nationwide (1969-83), they had 
begun to take the wind out of Panorama’s sails, and according to Lindley, the 
programme had grown rather slow, old-fashioned, predictable and ‘self-important’.

Criticism grew of Panorama’s lack of attention to ‘ordinary people’, particularly as 
Tonight had shown in the 1960s that a popular, incisive current affairs programme 
was possible that, in Bernard Levin’s words, was ‘sceptical towards received opinion 
and indeed authority’ (Watkins 1982, p.66). Cultural critic Raymond Williams 
criticised Panorama’s attention to ‘superficial high politics’ and its habit of bringing 
to the screen ‘men whom we know, because we have heard them so often’ who ‘say 
nothing but say it purposively and with an official presence’. (Williams 1968, 1972)

Regarded in this way as somewhat remote and elitist Panorama also appeared lacking 
in direction at a time of political and cultural upheaval:

The 1960s had come and gone, yet Panorama 
continued on its stately way as if the Beatles, 
Profumo and That Was the Week that Was had 
never been; its manners remained polite, its 
judgements cool; its attitude to those at the top 
rather as if one member of a gentleman's club -- 
the Garrick perhaps - was talking to another. 

(Lindley 2002, p.114-15)

It may be partly in response to this perception that David Dimbleby was 
appointed Panorama presenter in 1974 a position he held until 1977 and 
which he would return to in the 1980s. David Dimbleby was a freelance 
reporter for Panorama in 1967 and was first offered ‘Robin Day’s vacated 
chair’ in 1972. David had gained notoriety from Yesterday’s Men in 1971, a 
documentary which both mocked and enraged former Prime Minister Harold 
Wilson. Unlike ‘Garrick Club’ anchor Robin Day, the young Dimbleby could 
not easily be caricatured as ‘establishment friendly’ despite inheriting his 
father  Richard’s role, who had been ‘virtually a living embodiment of the 
programme’ (The Times 9/2/72, p.12). In fact, despite being an effective 
presenter, David Dimbleby’s interviews were less adversarial than those 
conducted by self-styled ‘Grand Inquisitor’ Robin Day and Panorama still 

4



lacked energy and ‘bite’ until the arrival of Peter Pagnamenta who became 
Editor in 1976.

Meanwhile This Week and World in Action had cemented their reputations as popular, 
innovative and challenging investigative programmes. Innovation was particularly 
evident at World in Action where David Plowright’s early decision to set up separate 
teams for producing reportage, inquiry and observational films had paid dividends. 
According to Godard et al. (2007) ‘reportage’ comprised the largest output with the 
quickest turnaround, responding to ‘the arguments and controversies of the moment’, 
in a selective and innovative manner where possible. ‘Inquiry’ required a slower 
turnaround and meticulous research for its ‘well researched exposés’. ‘Observation’, 
or the ‘implicit’ rather than ‘explicit’ mode of enquiry, included gentler more 
impressionistic films about personal lives which raised provocative social questions. 
These included the films of Denis Mitchell, often made without voiceover, such as 
‘Quentin Crisp’, ‘Bannside’ (on Ian Paisley), ‘St Mungo’s People’ (homelessness), 
‘Pigs’ (the police in Cincinatti) and ‘Mountain People’ (in the Appalachians) (all 
1969-1970),. The observational films often used more experimental or verité 
techniques drawn from the Direct Cinema movement.  ‘Seymour’ (1970) was another 
such film by Jo Durden-Smith which followed a convicted criminal on his release 
from jail and dealt with issues of recidivism. 

In the early 1970s World in Action expanded into longer specials and dramatisations, 
often in ITV’s Tuesday documentary slot. These include World in Action strands such 
as Seven Plus Seven (developed from 1964’s ‘7 up’ charting the hopes and 
experiences of a group of seven year olds drawn from different class backgrounds), 
the wildlife series Disappearing World (1970-93) and various drama documentaries 
developed by a dedicated unit first established for the making of ‘The Man Who 
Wouldn’t Keep Quiet’ (1970) about Soviet dissident Pyotr Grigorenko.

Holland (2006) notes the influence of Independent filmmaking on current affairs 
practice at this time. On issues such as Northern Ireland and South Africa ‘alternative’ 
filmmakers rejected the role of the journalist as a ‘dispassionate observer’ as well as 
the well-established program formats and distant professionalism of television 
structures, ‘all of which seemed rooted in establishment values’ (p.75). Jo Menell’s 
brief stint as This Week Producer in 1970 brought current affairs close to the 
underground culture of times with marginal and ‘morally suspect’ topics such as 
group marriage, cannabis and hippy politics in the USA. Similar topics are the focus 
of World in Action from 1967 under David Plowright with programmes on drugs, the 
American civil rights movement, Vietnam, student militancy and the hippie 
movement (6) helping to test the contemporary limits of ‘objectivity’. 

‘Alternative’, ‘counter-cultural’ and ‘oppositional’ perspectives and filmmaking 
practice (7) both influenced and competed with the more traditional ‘committed’ 
television journalism which had been consolidated by Jeremy Isaacs, David Plowright 
and others– ‘an approach that was securely grounded in humanist, social democratic 
values, committed to truth, objectivity and a view of the audience as citizens with the 
right to be informed’ (Holland 2006, p.76). The challenge that World in Action and 
This Week’s more radical or probing investigations presented to entrenched business 
interests or establishment perspectives on political affairs led to frequent and 
increasingly aggressive intervention by the IBA (Independent Broadcast Authority – 

5



previously ITA). This occurred over investigations into the tobacco, asbestos and 
pharmaceutical industries; the effects of the drug Thalidomide; corruption in 
Westminster up to ministerial level; and reporting from South Africa, Uganda, 
Vietnam and Northern Ireland. 

In some respects the work of Jonathan Dimbleby at This Week and John Pilger at 
World in Action exemplified the ‘oppositional’ tradition which particularly rankled 
with the IBA and elements of the mainstream press. Refusing to accept the definition 
of problems advanced by mainstream politicians and establishment figures on various 
topics lead to their films being branded as ‘slanted’ or ‘campaigning’. At best this 
resulted in a voiced-over distancing of the programme from the views expressed such 
as, “Tonight a personal report by the Daily Mirror’s special correspondent John 
Pilger…” on ‘The Quiet Mutiny’ (1970). This was after numerous changes imposed 
to the original cut of the film about US soldiers refusing to fight in Vietnam, 
according to Pilger (to this author). Indeed, the IBA frequently accused This Week and 
World in Action of ‘editorialising’ or producing an ‘unbalanced’ view. Jonathan 
Dimbleby’s ‘A Lady Wrote to Me’ (1977) about ‘benefit scroungers’ concluded by 
reminding viewers of the far greater sums of money lost to the state in tax evasion:

Social security is not a fringe benefit.  It was 
established out of common humanity to protect the 
deprived.  The poor can’t fight back.  Can’t 
remind us that their scroungers cost the state only 
0.16% of the Supplementary Benefit budget. 
Cannot remind us of the millions they don’t claim, 
theirs by right.  Cannot remind us either of another 
world, a world where money is manipulated, tax 
evaded and avoided, where expense accounts are 
indulged on friends and family, but charged to the 
company.  Where there are bosses who pay their 
workers below the rates set by law.  A world 
where many more millions of pounds are stolen 
from the state, but a world without rhetoric or 
slogans or scroungers. No wonder New Year’s 
Eve is bleak in Salford. 

(cited Holland 2006, p.106)

Dimbleby’s conclusion was judged to be ‘totally unacceptable’ in an IBA review 
following a complaint from Conservative MP Ian Sproat. 

However, the greatest source of conflict with IBA was Northern Ireland. Many of the 
programmes made about ‘the Troubles’ in the 1970s were censured, censored or, in 
two cases, not shown at all. World in Action’s ‘South of the Border’ (1971) about the 
effect of ‘the Troubles’ in the Irish Republic was banned unseen and without 
explanation. Featuring interviews with senior politicians as well as IRA members the 
IBA eventually defended its decision to ban, without viewing, the programme in 
terms of the Television Act’s prohibition on broadcasts ‘likely to lead to disorder’. 
The second, a discussion of an Amnesty International report into torture by Northern 
Ireland’s security services in 1978 led to black screens after unions refused to transmit 

6



the comedy that had been scheduled in its place (Goddard et al. 2007, Holland 2006).. 
The IBA, frustrated by aspects of Peter Taylor’s persistent and controversial 
investigations in Ulster advised Thames to 'lay off Northern Ireland’ and to 'use 
another reporter’ (Curtis 1984, p.59). Many more programmes were to be banned, 
censored or delayed on both BBC and ITV in the 1980s and 90s (8).

The BBC’s current affairs coverage of ‘the Troubles’ lead to a number of clashes with 
Labour and Conservative governments when the Corporation’s ‘self-imposed 
restraint’ was not exercised sufficiently in the view of some M.P.s or Ministers. By 
1977 this has culminated in Northern Ireland Secretary Roy Mason’s explicit threat to 
the BBC’s Charter and income and Prime Minister Jim Callaghan’s White Paper for 
appointed ‘Service Management Boards’ to secure greater government control. (Day 
1989, p.279, 305). All this in an era of broad cross-party consensus in Westminster on 
‘dealing with’ Ireland before Mrs Thatcher’s election in 1979. The pattern of 
intimidation that had characterised government reactions to the BBC’s coverage of 
conflicts stretching back to Suez certainly continued, and some critics argue, 
intensified under Margaret Thatcher (Walters 1989). For if the supposedly 
‘establishment friendly’ Panorama had entered the 1970s in a somewhat becalmed 
manner it would leave the decade in a storm of protest over events in Northern 
Ireland. 

In between the programme went through a number of changes under seven different 
Editors. Panorama’s reputation improved in the second half of the 1970s after Peter 
Pagnamenta who became Editor in 1976, reduced the role of ‘star’ reporters and 
injected more pace into the programme whilst moving towards more single subject 
programmes. According to Lindley, Pagnamenta forced Panorama to ‘tell us 
something new’, to focus on a single aspect, leading question, personality, institution 
or group. In effect Panorama now required a ‘narrative device’ of some kind rather 
than a mere ‘survey’, thereby avoiding superficial or predictable coverage. Lindley 
suggests that the price for this more vigorous style was that Panorama would 
sometimes shrink from ‘tackling the underlying issues’, but praises Peter Pagnamenta 
for shrewdly anticipating the next big story and boosting Panorama’s reputation and 
audience (p.221-223)

Positive reviews of Panorama around this time suggest dynamism had returned to the 
programme. A review in 1977 of a report on prisons called ‘The Crisis Inside’ 
indicates that the report anticipated the typically bold, campaigning quality of a 
World in Action exposé of prisons ‘Banged Up’ two years later, which it may have 
inspired:

If occasionally simply provoking (Tom Mangold’s 
reforming zeal twice threatened to get the better of 
his judgement), the film constantly provoked 
thought.  The central defects in our penal system 
were illustrated with disturbing clarity: the 
squalor, the humiliation, the overcrowded cells, 
the overworked prison officers, the challenge 
which "anarchists" and terrorists now presented to 
a shaky edifice.

(The Times 1st March 1977, p.9)

7



Foreign as well as domestic stories around this time are praised in newspaper reviews. 
‘Under Surveillance’ Michael Cockerell’s report on the Charter 77 movement in 
Czechoslovakia is described by Michael Church as a ‘remarkable feat’ testifying to 
the Chartist’s strength and ‘their Government’s shabby and unbelievably stupid 
behaviour’ (1977, p.13). ‘The friends Who Put Fire in the Heavens’ (1978) was an 
award winning investigation into a company called Otrag that would not have been 
out of place in the pages of a James Bond novel. Assisted by former Nazi rocket 
scientists, Otrag had taken over huge part of Zaire to develop a commercial space 
rocket with the aim of selling spy satellite services to Third World dictators like the 
Shah of Iran. Then came a report on union activist and nuclear plant worker Karen 
Silkwood whose suspicious death later became the basis for film starring Meryl 
Streep (Lindley 2002, p.144-45)

Panorama had shown it could raise the nation’s pulse rate again and the appointment 
of Roger Bolton as Editor in 1979 ensured a bold, agenda setting, investigative focus 
on domestic issues would keep Panorama in the headlines, perhaps more than it 
might have wished. Bolton, in his own words, set out ‘to lead the public debate as 
opposed to reflecting it’. He was a graduate from Liverpool University, unlike many 
staff and reporters who were ‘Oxbridge’ educated, and he appeared more willing to 
challenge the status quo at a time when, as he saw it, ‘consensus had broken down’. 
Bolton had already experienced controversy as Editor of Tonight which concluded its 
twenty-two year run by broadcasting an interview with the INLA, an organisation 
responsible for killing Thatcher's close friend and adviser Airey Neave that year 
(Bolton 1990, Lindley 2002). It was over its reporting from Ireland that Bolton was 
about to expose Panorama to the fury of Margaret Thatcher’s government.

With regards to the ‘Troubles’ in Ireland, as former Editor Robert Rowland admitted:

While Panorama in the sixties covered the 
consequences of bigotry and racial conflict all 
over the world - Vietnam, Rhodesia, USA, South 
Africa - we failed considerably to report the 
festering difficulties of Northern Ireland.

(2000, p.177)

Panorama did report extensively from Ireland in the 1970s but from 1971 a system of 
reference upwards operated in relation to interviews with the IRA.  As Anthony Smith 
(1996) explains permission had always to be sought and therefore was requested less 
and less often - and when requested it was more and more frequently refused. Yet, 
until 1979 this did not appear to trouble Panorama:

[…] the apparatus of internal self-censorship did 
not interfere with the normal course of 
interviewing major political figures and 
Panorama staff for instance, did not to any great 
extent feel that their functions were becoming 
difficult to discharge.  It was World at One, World  
in Action and 24 hours which found the new 
situation cramping.

8



(Smith 1996, p.31)

While Panorama did, at the start of the decade, interview members of the Official 
IRA who had effectively recognized partition, the BBC’s position in relation to the 
more militant Provisional IRA had been made clear in 1971 when the then Chairman 
Lord Hill wrote to the Home Secretary: ‘between the British Army and the gunmen, 
the BBC is not and cannot be impartial’(cited Carruthers 1996, p.119). The IRA 
bombing campaigns of the early 1970s which resulted in heavy loss of life and the 
Prevention of Terrorism Act of 1974, which made membership of the IRA illegal in 
the United Kingdom, hardened existing attitudes to that organisation at the BBC.

By the end of the 1970s it was extremely difficult to report the views and activities of 
militant Republicans who enjoyed widespread support in the Catholic community of 
Northern Ireland, or the militant Nationalists who opposed them with equal or greater 
Protestant support. Reporting on the apparently insoluble conflict proved to be so 
fraught that a Panorama Editor would lose his job for the (untransmitted) footage of a 
roadblock his staff had filmed, despite attempting to follow BBC procedures and 
gaining approval in general terms for the programme being made. The events leading 
to the sacking of Roger Bolton, though frequently recounted, are worth briefly 
revisiting to indicate the tenuous state of broadcasting freedom at the BBC.  In 
September 1979, in the wake of the INLA controversy and the murder of 
Mountbatten, Panorama began planning a project on the Provisional IRA, examining 
its history, aims and tactics. Two ex-chiefs of staff of the Provisional IRA, David 
O’Connell and Sean MacStiofan, were to be among those interviewed and their 
names, along with the outline of the project, were cleared by the Director, News and 
Current Affairs (Clutterbuck 1981, p.115-116).

On the 17th October, following an interview with David O’Connell, a Panorama crew 
that included Jeremy Paxman filmed an IRA roadblock in the village of Carrickmore 
in Northern Ireland.  While paramilitary roadblocks in the province were not unusual 
and had been filmed before - for This Week (9) -, the Panorama team felt this show of 
force had been a ‘stunt’ put on for their benefit (10). The next day they informed the 
Panorama office in London and the Northern Ireland Office. The Northern Ireland 
Secretary, was informed on that day and told the Home Secretary, William Whitelaw, 
soon afterwards. The Panorama team also telephoned the BBC lawyers who told 
them if they could not recognize any of the men they were not obliged to inform the 
police. It is clear that the team believed they had ‘referred up’ as BBC directives 
instructed, but there was one problem:

The BBC’s Head of Programmes and Head of 
News in Belfast were also told by Panorama 
about the film, but the BBC Controller Northern 
Ireland, James Hawthorne, was not informed and 
the first he heard of it was on 25 October, when he 
was asked about it at dinner by a senior Northern 
Ireland Office official.

(Clutterbuck 1981, p.116)

9



When news of the roadblock was leaked in Ireland, there was an outcry in the British 
press with the Daily Express claiming it was as if during the Second World War, a 
BBC crew ‘had gone to film Nazis occupying the Channel Islands’. Supported by 
strong condemnation from the Labour Party, Mrs Thatcher called in Parliament for 
the BBC to 'put its house in order'.  Shortly afterwards the police seized a copy of the 
untransmitted film under section 11 of the Prevention of Terrorism Act. As David 
Miller writes, this signalled:

‘the willingness of the government to use the full 
force of the law against the broadcasters, a 
precedent for escalating further hostilities.  And 
they indicate the relative success of the 
government in their battle to keep the voice of 
armed republicanism off the screen.  

(1994, p.34-35)

Roger Bolton was sacked following an enquiry by the acting Director General Gerard 
Mansell for not ensuring that the BBC Controller Northern Ireland had been informed 
by Head of News Belfast about the incident. Roger Bolton’s dismissal as Panorama 
Editor caused real anger at the BBC and threats of industrial action eventually led to 
his reinstatement. On resuming his position he was advised by Gerard Mansell to 
‘raise his sights when dealing with such problems and to remember the wider interests 
of the BBC’ (Lindley 2002, p.233).

The collapse of BBC management in the face of government pressure contrasts 
sharply with management support at Thames and Granada for programme makers 
against IBA interference. At Granada the desire ‘to challenge authority and upset the 
status quo came from the top’ and the high morale at the programme was partly 
attributed to the management board backing World in Action ‘to the hilt’ against legal 
and regulatory attacks. The fact that World in Action had the biggest complaint file 
with IBA was seen as ‘a compliment’ by Sidney Bernstein; and Denis Forman 
attributed the success of the programme to the determination of management to resist 
‘the moral blackmail through which the British Establishment seeks to smother any 
story that could cause them embarrassment’. It is also symptomatic of Granada’s 
relationship with the regulatory authority that for from September 1963 until June 
1964, following a special on oppression of the black populations in South Africa and 
Portuguese Angola, all World in Action films had to be pre-vetted by the ITA, a 
uniquely draconian and disciplinary measure that caused deep frustration at Granada 
at the time (Goddard et al 2007, p.151, 189-192).

The 1970s was marked by tension and disagreement around definitions of impartiality 
and balance in the relationship between broadcasters, the government and the 
regulatory authority overseeing commercial broadcasting (ITA/IBA). Concerns over 
‘slanted’ or ‘authored’ viewpoints are repeated through the decade on a number of 
topics including the dangers of smoking, and injustice in apartheid South Africa (11). 
The conflict in Northern Ireland became a repeated source of friction with the 
reporting of allegations against the police or the army coming in for sustained ‘flak’. 
Widely held Republican, sectarian and paramilitary perspectives in Ireland were 
effectively censored. On the rare occasions they are aired, even in a ‘hostile’ 
interview context, they usually prompt intervention by senior management (at the 

10



BBC) or by the regulatory authority (at ITV) and/or confrontation with the 
government.  

Concerns about the ability of image-led documentary programmes to deal with 
complex issues were expressed by John Birt and Peter Jay’s in a series of influential 
articles in The Times attacking current affairs’ ‘bias against understanding’ and 
failure, in their view, to look beyond symptoms to the wider and more complex causes 
of particular events. Birt and Jay’s thesis was an influential one and was eventually 
put into practice, first at LWT’s Weekend World (denounced by some politicians as a 
platform for Peter Jay’s neo-liberal economic views) and later at the BBC as a 
‘mission to explain’. This leads led to an overhaul of production practices, a suspicion 
of more radical analysis and a certain disengagement or distance at the investigative 
level. From the middle of the decade (particularly after the reversion to tax on revenue 
rather than profits) there was also evidence of ‘creeping commercialisation’ – a 
tendency which was to become more marked in the 1980s and accelerated 
dramatically in the 1990s and beyond.

This Week was an early casualty of these market forces when Thames came under a 
new managing director Bryan Cowgill in 1977 who puts greater stress on 
entertainment and ‘building the audience’. This Week was relaunched as TV Eye 
in a move supported by the new Head of Current Affairs, Peter Pagnamenta, against 
the wishes of former Editor David Elstein. This name change signalled a different 
organisational style and a different approach to its audience. The new Editor Mike 
Townson, poached by Pagnamenta from the BBC, shifted the emphasis away from 
long-running, slowly developing investigations to more immediate concerns of the 
moment and human interest stories. Alongside this Townson makes a conscious move 
to avoid the politicised context that caused so much trouble for This Week.  The new 
direction taken by TV Eye was received with dismay by many of existing team.

While This Week returned nearly a decade later under Roger Bolton to cause further 
government outrage with ‘Death on the Rock’ (1988), in retrospect it is clear that TV 
Eye marked the beginning of the end for the so-called ‘golden age’ of current affairs. 
The particular conjunction of institutional, economic and political circumstances that 
marked out the first seven years of the decade could not be repeated and British 
current affairs, would never be simultaneously quite as bold, innovative, challenging 
and popular as it had been, at its best, in the 1970s. 

In conclusion, This Week, World in Action and Panorama together produced a body 
of current affairs programmes that allows us to view the decade in its rapidly 
changing complexity and gain some insight into its transitional and sometimes violent 
character. These programmes probed behind sensational headlines, investigated social 
ills, explored complex foreign and domestic affairs and, on occasion, defied or 
embarrassed elite power and entrenched interests. Protected, to some extent, from 
ratings and other commercial pressures, programme makers could rework current 
affairs conventions and push at the restrictive boundaries of a highly regulated and 
heavily monitored broadcasting industry. This occurred less often at a post Hugh-
Greene BBC with self-policing mechanisms usually preventing more controversial 
material from being aired; but more often at ITV where Thames and especially 
Granada actively encouraged ‘testing the limits’ for a time.  

11



The 1970s was also a decade when highly constraining, not to say misleading, notions 
of ‘balance’ and ‘objectivity’ were challenged, despite persistent and often 
unreasonable opposition from broadcasting regulators. This challenge came in its 
sharpest form from producers and journalists, supported by television executives, who 
would not compromise when it came to reporting stories and presenting well-
researched, factual evidence that was inconvenient or threatening to vested interests. 
It is these programme makers given the space, resources and institutional support to 
produce innovative documentaries and incisive investigative reports that we 
remember. Their work is evidence of a hard-won ‘golden era’.

Notes

(1) Particularly Goddard, Corner and Richardson’s (2007) study of World in  
Action and Patricia Holland’s (2006) study of This Week both of which are 
drawn on extensively in this essay. 

(2) In fact the influences on the Pilkington Committee and the reasons for the ITA 
not renewing Rediffusion’s charter are a matter of dispute: see Jeffrey Milland 
(2004).

(3) Colour television in Britain began on BBC2 on 1st July 1967 and on BBC1 and 
ITV on 15th November 1969, but was not commonly adopted in current affairs 
until 1970.

(4) ‘Anti-aesthetic’ was a term used by Brian Winston in interview with Goddard 
et al., 2007. p.23.

(5) Tim Hewatt quoted in N. Chanan’s unpublished manuscript Granada - the  
Early Years cited Godard et al. 2007. p.25.

(6) See Goddard et al., 2007. p.48.
(7) See Philip Schlesinger’s (1983) definitions of ‘alternative’ and ‘oppositional’ 

perspectives in relation to images and narratives of terrorism cited in Holland 
(2006) p.114. More broadly Thompson and Bordwell (1994) describes ‘a 
cinema of social engagement, addressing itself to concrete social problems and 
arguing for radical social change’ emerging in the 1960s and early 1970s 
(p.642).

(8) See Liz Curtis’s (1996) A catalogue of censorship 1959-1993.
(9) Peter Taylor wrote a public letter of defence explaining how he had 

filmed similar incidents under similar circumstances in his work as a 
journalist ITV: ‘one was a Provisional IRA roadblock in Ballymurphy 
during the Queens visit in August 1972; the other a border checkpoint 
at which an M60 machine gun was displayed in March, 1978’ (Taylor 
1979, p.15). 

(10) See Auntie: The Inside Story of the BBC, Episode 4 Walking 
the Tightrope 1970-1986, 1997. TV, BBC1. 1997

(11) Although the IBA becomes more ‘tolerant’ of World in Action 
as the 1970s and 80s continued and was more inclined to support its 
work in the face of complaints according to Goddard et al. 2007. 
p.201-202.

12



David McQueen is a PhD student at Bournemouth University researching ‘BBC TV’s Panorama 1987-
2004: the changing face of public service television under Birt and Dyke’. He is the author of 
‘Television: A Media Student’s Guide’ (1999) published by Arnold.

Bibliography
Auntie: The Inside Story of the BBC, Episode 4 Walking the Tightrope 1970-1986, 
1997. TV, BBC1. 1997 Nov 18.
BBC., 2006. BBC fights for independence. Available from: 
http://www.bbc.co.uk/heritage/in_depth/pressure/ [Accessed 19 July 2007]
BBC., 2008. About Panorama. Available from: http://news.bbc.co.uk/1/programmes/
panorama/default.stm [Accessed 5 June 2008]
Bolton, R., 1990. Death on the rocks and other stories. London: WH Allen.
Carruthers, L., 1996. Reporting terrorism: the British state and the media, 1919-1994. 
In Carruthers, L. and Stewart, I. eds. War, culture and the media: representations of 
the military in 20th century Britain. Trowbridge: Flicks, 101-129.
Clutterbuck, R., 1981. The media and political violence. London: MacMillan Press.
Curtis, L., 1984. Ireland: the propaganda war. London: Pluto.
Curtis, L., 1996. A catalogue of censorship 1959-1993. In: Rolston, B and Miller, D. 
eds. War and words: a Northern Ireland reader. Belfast: Beyond the Pale 
Publications.
Day, R., 1990. Grand inquisitor. London: Pan Books. 
Goddard, P. Corner, J. and Richardson, K., 2007. Public issue television: World in 
Action, 1963-98. Manchester University Press.
Greene, H., 1969. The third floor front: a view of broadcasting in the sixties. London: 
The Bodley Head.
Holland, P., 2006. The angry buzz. London: I.B.Taurus.
Lindley, R., 2002. Panorama: fifty years of pride and paranoia. London: Politicos 
Publishing.
Milland, J., 2004. Courting Malvolio: the background to the Pilkington Committee on 
broadcasting, 1960-62. In: Contemporary British History, 18 (2) p.76-102.
Miller, D., 1994. Don't mention the war: Northern Ireland, propaganda and the 
media. London: Pluto.
Rowland, R., 2000. Panorama in the sixties. In: Aldgate, A., Chapman, J. and 
Marwick, A., eds. Window on the sixties: exploring key texts of media and culture.  
London: I.B.Taurus. 
Smith, A., 1996. Television coverage of Northern Ireland.  In: Rolston, B and Miller, 
D. eds. War and words: a Northern Ireland reader. Belfast: Beyond the Pale 
Publications.
Taylor, P., 1979. Panorama in Ulster (Letter to the Editor) The Times 21st November 
1979.
The Times., 1970. The Times Diary 5th November, p.10. London: The Times.
The Times Diary 9th February 1972, p.12.
The Times., 1977. Panorama reviewed by Michael Church. The Times 24th March 
1977, p.19. 
Thompson, K. and Bordwell, D., 1994. Film history: an introduction. London: 
McGraw-Hill.
Walters, P., 1989. The crisis of ‘responsible’ broadcasting: Mrs Thatcher and the 
BBC. In: Parliamentary Affairs, 42 (3), 380-398. Oxford University Press.  
Watkins, G., ed. BFI Dossier 15: Tonight. London: BFI.

13



Williams, R. 1971. In: O’Connor, A., ed. 1989. Raymond Williams on television:  
selected writings. London: Routledge, 148-150.
Williams, R. 1968. In: O’Connor, A., ed. 1989. Raymond Williams on television:  
selected writings. London: Routledge, 42-43.

14


